Stad voert digitalisering op

partner-logo-hln

Het stadsbestuur maakt verder werk van de digitalisering van haar diensten. Dat laat bevoegd schepen Kurt Claeys (Open Vld) weten. Een tijdje geleden werd het logo van het e-loket gepresenteerd, nu volgen affiches en meer digitale opties. “Wie pakweg om 3 uur ’s nachts een attest van woonst wil verkrijgen, zal het binnenkort kunnen aanvragen en binnen enkele minuten in de mailbox krijgen”, zegt Claeys.

“Concreet gaat het om een resem standaardformulieren, bijvoorbeeld samenstelling van gezin of geboorteaktes, die via kleine controlevragen zoals het rijksregisternummer opgevraagd kunnen worden. De testfase is al volop aan de gang, ik hoop het systeem tegen de zomer te kunnen presenteren.” Voor andere attesten, zoals dat van goed gedrag en zeden, zou een elektronische id-kaartlezer nodig zijn.

Voor de schepenen zelf is er een digitaal handtekeningsysteem op til, waarbij ze meerdere documenten met de computer zouden kunnen ondertekenen. “De papiermolen zal hierdoor slinken”, merkt Claeys op. Ook zullen Oostendse verenigingen een eigen tool krijgen via ‘Mijn Oostende’. “Het is een eigen loket waarbij ze documenten kunnen bewaren.”

Ook komen er in het kader van de informaticaworkshops Oostende@Internet lessen voor blinden en slechtzienden over het gebruik van tablets en smartphones. Hiervoor wordt gesleuteld aan een samenwerking met de Vlaamse Brailleliga en Vormingplus. (TVA)

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.