Stad Oostende start met “Werken op afspraak” vanaf 7 november – Altijd de eerste in de rij!

werken-op-afspraakVanaf 7 november 2016 werken de stedelijke diensten op afspraak. De stad Oostende zet hiermee een nieuwe stap in de voortdurende verbetering van de dienstverlening en meer administratieve vereenvoudiging. Het werken op afspraak komt er dankzij een goede samenwerking tussen schepen voor digitalisering Kurt Claeys en schepen van bevolking Martine Lesaffre: “Voor de stad Oostende staat klantvriendelijkheid op de eerste plaats. We willen ervoor zorgen dat Oostendenaars zo snel mogelijk en persoonlijk geholpen worden.  Dit is voor ons een prioriteit.”

Via het digitaal loket van de stedelijke website kan men vandaag al heel wat administratie met een paar muisklikken in orde brengen. Langskomen bij de diensten is daardoor niet langer nodig. Maar voor sommige (complexere) vragen moet men nog altijd naar het stadhuis kunnen komen. “Het is vooral in die gevallen dat wij de Oostendenaars zo veel mogelijk tijd willen besparen door op afspraak te werken. We starten hiermee vanaf 7 november voor de dienst burgerzaken en ruimtelijke ordening. In een latere fase volgt een uitbreiding naar andere diensten in het stadhuis. Een eerste afspraak maken zal kunnen vanaf 24 oktober,” aldus schepen Martine Lesaffre. “Het is belangrijk dat onze inwoners hierover goed geïnformeerd worden. We plannen verschillende acties. Zo verschijnen er de komende weken affiches in alle stedelijke gebouwen en geven we uitleg tijdens de wijkraden.”

“Het werken op afspraak heeft alleen maar voordelen. Van thuis uit zal men gemakkelijk online een afspraak kunnen maken. Mensen zullen niet meer in de rij moeten staan. De dossierbeheerder kent op voorhand het onderwerp van de afspraak waardoor burgers en bedrijven vlotter geholpen zullen worden. Het dossier wordt voorbereid en alle nodige documenten liggen klaar. De kwaliteit van de dienstverlening gaat er op die manier fel op vooruit. Iedereen krijgt een persoonlijke behandeling,” vult schepen Kurt Claeys aan.

Vlot afspraak maken

Om vlot een afspraak te kunnen maken biedt de stad drie mogelijkheden. Een eerste mogelijkheid is online via de webpagina http://www.oostende.be/afspraak. Deze pagina werd speciaal ontworpen en laat toe om in enkele eenvoudige stappen een afspraak te maken. Bovendien krijgt men een herinneringsmail of sms zodat men de afspraak zeker niet vergeet.

Stap 1: Je duidt aan waarvoor je een afspraak wil maken (bijv. rijbewijs)

Stap 2: Je kiest de datum en het tijdstip die jou het beste uitkomen

Stap 3: Je vult je contactgegevens in

Stap 4: Je bevestigt de afspraak

Stap 5: Je komt langs op het afgesproken tijdstip en je bent direct aan de beurt.

Omdat niet alle Oostendenaars over een pc of internetverbinding beschikking zal men ook nog altijd aan de Stadsbalie in de Lokettenzaal een afspraak kunnen maken of telefonisch op het nummer 059/80 55 00 tijdens de volgende uren:

  • maandag, dinsdag en woensdag: 8.00 tot 17.00 uur
  • donderdag: 8.00 tot 20.00 uur
  • vrijdag: 8.00 tot 12.30 uur

Dit zijn meteen ook de nieuwe openingstijden van de stadsbalie.

Voor het eenvoudig afhalen van documenten, akten of attesten moet men uiteraard geen afspraak maken. Hiervoor kan men nog steeds terecht aan de stadsbalie. Een volledig overzicht van alle vragen en diensten waarvoor men wel of net niet een afspraak moet maken,  zal vanaf eind oktober gepubliceerd worden op de website van de stad Oostende.

Inwoners goed informeren

Vanaf volgende week verschijnen er in alle stedelijke gebouwen affiches en wordt langsgegaan in de wijken. Tijdens de wijkraden zullen schepenen Kurt Claeys en Martine Lesaffre toelichting geven over werken op afspraak en het digitaal loket.

Ook de dienst communicatie van de stad Oostende zal tijdens de digitale week op maandag 10 oktober van 10.30 uur tot 11.30 uur in de forumzaal van de bibliotheek een informatiesessie geven over het gebruik van de website en het e-loket. Vooraf inschrijven is niet noodzakelijk.

Vanaf 24 oktober zal men aan de stadsbalie terecht kunnen voor tekst en uitleg over het digitaal loket en het maken van een afspraak.

Verschuiving begin- en einduren

Interessant voor de Oostendenaars is dat er een verschuiving komt van de begin- en einduren zodat vroeger en later een afspraak gemaakt kan worden. Dit beantwoordt veel meer aan de noden van de burger die voor zijn werkdag of tijdens zijn werkdag langs wil komen.

AFSPRAAK VM NM AV
  Maandag 7u30 – 12u 12u – 18u Gesloten
  Dinsdag 7u30 – 12u 12u – 18u Gesloten
  Woensdag 7u30 – 12u 12u – 18u Gesloten
  Donderdag 7u30 – 12u 12u – 16u 16u – 20u30
  Vrijdag 7u30 – 13u30 Gesloten Gesloten
  Zaterdag Gesloten Gesloten Gesloten
  Zondag Gesloten Gesloten Gesloten

 

Daarnaast komt er een reorganisatie van de lokettenzaal voor een meer klantgerichte aanpak. Op lange termijn komt er zelfs een totale herinrichting. Die oefening zal later worden gemaakt.

Beste service bieden aan de Oostendenaars

“We doen er alles aan om de Oostendenaars de beste service te kunnen bieden. Met het werken op afspraak zetten we hierin opnieuw een belangrijke stap vooruit. De inwoners van onze stad zullen voortaan altijd de eerste in de rij staan,” besluiten schepenen Kurt Claeys en Martine Lesaffre.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.