LCD-schermen in 10 Oostendse busschuilhuisjes

In een tiental busschuilhuisjes in Oostende werden digitale schermen geïntegreerd. Dit kadert in het proefproject van Clear Channel Belgium in samenwerking met de stad Oostende om de nieuwe tendensen omtrent digitalisering en Smart City optimaal in te zetten in de stadsomgeving.

Oostende en Clear Channel Belgium werken al geruime tijd samen om de wachtinfrastructuur voor het openbaar vervoer op een comfortabele manier in te richten. Clear Channel Belgium werkte daarbij een proefproject uit rond LCD-schermen in publicitaire busschuilhokjes, ter vervanging van de papieren affiches. Hiermee springen ze mee op de kar van de nieuwe, digitale tendensen inzake communicatie , ingegeven door de digitalisering  van onze maatschappij en het uitbouwen van Smart Cities. Met deze LCD-schermen wordt zo een nieuw, aantrekkelijk en efficiënt communicatiekanaal gecreëerd.

Door haar deelname aan dit project zal Oostende zo ook de ervaringen met ‘smart applicaties’ en andere intelligente toepassingen verder kunnen uitbouwen. “Het introduceren van digitale schermen in de wachthuisjes van het openbaar vervoer is een logische stap in onze digitale samenleving. In een tiental publicitaire wachthuisjes op het Oostendse grondgebied zijn de affichekasten al vervangen door LCD-schermen. Zo krijgt de wachtinfrastructuur een nieuw uitzicht  en meteen ook een nieuwe, extra en efficiënte functie. Als Stad kunnen we er ook boodschappen op maat mee communiceren”, aldus burgemeester Johan Vande Lanotte.

Op vlak van duurzaamheid is het ook een stap vooruit. De schermen zijn bovendien voorzien van sensoren waarmee ondermeer de lichtintensiteit kan worden aangepast. Rekening houdend met de richtlijnen van het Agentschap Wegen en Verkeer en de VLAREM-normen past de lichtsterkte zich automatisch aan bij fel zonlicht of wanneer het duister wordt.

Oostende zet hard in op digitalisering. “We willen iedereen mee op de digitale sneltrein. We investeren in opleidingen voor de inwoners, in een groot en gratis wifinetwerk, in interne digitalisering,…Deze digitale borden passen perfect in onze visie om van Oostende een ‘slimme stad’ te maken. Gericht communiceren met de burgers en bezoekers maakt hier deel van uit”, verduidelijkt schepen van digitalisering Kurt Claeys.

De financiering van dit innovatieproject wordt volledig gedragen door Clear Channel Belgium en haar adverteerders. De Stad kan daarbij maandelijks en per digitaal bord een aantal spots zelf invullen met eigen stadscommunicatie, zijnde filmpjes of geanimeerde affichebeelden.

Hier vind je wachthuisjes met LCD-schermen:

Alfons Pieterslaan-Sint Jozefkerk / Vindictivelaan-Leopold II laan / Vindictivelaan thv Stadhuis / Troonstraat-Northlaan-Media Center / Leopold III laan-Feysplein / Vindictivelaan 17-18 / Vindictivelaan tegenover nr 19 / Koningin Astridlaan 2 / Marie Joséplein rechts / Marie Joséplein links

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.