Krijgt Raversijde tramverbinding met luchthaven?

Foto: Dominique Jauquet

De stad wil in de toekomst de luchthaven met de tram verbinden. Het is een van de mogelijkheden die het Stadsatelier onderzoekt om Raversijde nieuw leven in te blazen. “Hoogdringend”, zegt Georges Allaert. “Er is zelfs geen bakker of slager meer.”

Bron: Het Nieuwsblad – Dominique Jauquet

Georges Allaert is emeritus van de UGent en al sinds 1986 bewoner in Raversijde. De afgelopen jaren zag de professor zijn wijk achteruitgaan. “Raversijde heeft duidelijk een revival nodig”, zegt Allaert. Hij analyseerde de sociaal-economische dynamiek en stelt vast dat het aantal inwoners de laatste jaren telkens daalt. “De wijk groeide sterk tussen 1970 en 1990, van 1.116 naar 1.600 inwoners. Tot 2010 was er een stagnatie en lichte groei tot 1.638 inwoners. Sindsdien is het aantal inwoners enkel gedaald. In 2014 waren er nog 1.575 inwoners. Raversijde is vandaag de wijk met het minste aantal kinderen. Het aantal tweedeverblijvers is wel sterk gestegen. In de zomer is de toeristische verblijfsbevolking driemaal groter dan de lokale woonbevolking”, zegt Allaert.

In de glorieperiode tot 1990 bloeide de wijk met verschillende cafés, restaurants, een slagerij, een tweetal bakkerijen, enkele wijkwinkels, een paar ambachtelijke bedrijven en een kleuter- en lagere school. Vandaag blijft daar nog weinig van over. “Er is zelfs geen bakker of slager meer in de wijk. Om een brood te kopen moet je al naar Mariakerke rijden. Raversijde is een slaapwijk geworden”, zegt Allaert, die verschillende oorzaken ziet. “De campings zijn verdwenen, de lokale school in de Dorpstraat is niet meer, en er is de nabijheid van het winkelcentrum in Middelkerke.”

Stedelijk trefpunt

Volgens Allaert is er economische activiteit nodig om de wijk nieuw leven in te blazen. “De wijk heeft heel wat kwaliteiten. Er is een sterke overgang van de zee, strand, duinen en polders op korte ruimte. En er is de nabijheid van de luchthaven, die een poort kan zijn voor de wijk. Raversijde heeft nood aan een stedelijk trefpunt die ook andere wijkbewoners aantrekt.”

Allaert ging al op gesprek bij schepen Kurt Claeys (Open Vld). “Constructieve dialogen zijn altijd interessant”, zegt Claeys, die de problematiek erkent. “Het Stadsatelier is in maart vorig jaar begonnen met het ontwikkelen van een toekomstvisie. Binnen twee maanden moet dat af zijn. Raversijde is bijzonder, omdat er geen BPA of RUP is, en dus enkel het gewestplan van toepassing is. Denser wonen is een optie. Meerdere entiteiten per perceel kan van Raversijde opnieuw een actieve wijk maken.”

Schepen Claeys ziet, net zoals professor Allaert, een belangrijke rol weggelegd voor de luchthaven. “De luchthaven groeit. We moeten de wijk er meer bij betrekken, zonder dat dit een mobiliteitsprobleem moet vormen. We denken onder andere aan een verbinding van de tram met de luchthaven. Dat zou een bijzondere troef zijn”, zegt schepen Claeys.

2020

Professor Allaert sluit zich daarbij aan. “Een luchthaven die groeit kan een toegevoegde waarde zijn inzake wonen en economische activiteit. Dit voorstel kan zonder grote infrastructuurwerken gerealiseerd worden tegen 2020. Op termijn denk ik dat tramlijn best verplaatst wordt naar de Nieuwpoortsesteenweg.”

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.